• De KoelkastCoach

De Overgang!



Op gewicht blijven tijdens de overgang!

Iedere vrouw komt tussen haar 35 en 55 levensjaar in de menopauze: de levensfase waarin je niet langer zwanger kunt worden. Eén van de symptomen die hierbij hoort is een toename van het gewicht. Sterker nog: maar liefst 90% van de vrouwen komt tijdens de menopauze aan. Dat heeft niets te maken met eetgedrag; die extra pondjes zijn het gevolg van een veranderende hormoonhuishouding.

Natuurlijk verschijnt dat gewicht niet van de ene op de andere dag. Veel vrouwen komen over een periode van een paar jaar vijf tot acht kilo aan. Het grootste deel van dat extra vet wordt rond de buik opgeslagen, wat betekent dat het verschil vaak ook echt in de spiegel zichtbaar is.

Waar komt dat probleem nu precies vandaan? Het is belangrijk om te begrijpen dat hormonen niet alleen ons gedrag veranderen. Ze hebben invloed op onze trek, onze stofwisseling en op de manier waarop vet in ons lichaam op wordt geslagen. Voor vrouwen zijn vier hormonen belangrijk in de menopauze: androgeen, oestrogeen, progesteron en testosteron.

  • Androgeen is verantwoordelijk voor het extra vet rondom de buik. Hoe meer je van dit hormoon produceert, hoe meer vet je hier opslaat, en hoe minder op je dijen of billen.

  • Oestrogeen is onder andere het hormoon dat je ovulatie maandelijks reguleert. Tijdens de overgang maak je er minder van aan, en je eierstokken reageren daarop door extra oestrogeen uit je vetcellen te halen. Dat zorgt er weer voor dat je lichaam meer calorieën in vet om gaat zetten. Zo kom je snel een paar pondjes extra aan!

  • Ook progesteron wordt tijdens de menopauze steeds minder aangemaakt. Het gevolg is dat je meer vocht vasthoudt en snel een opgeblazen gevoel krijgt. Het enige goede nieuws is dat deze problemen vaak binnen een paar maanden vanzelf verdwijnen.

  • Testosteron, ten slotte, is het hormoon dat de aanmaak van spierweefsel reguleert. Ook hier maak je in de menopauze minder van aan. Het gevolg is dat je minder spieren hebt, wat je stofwisseling vertraagt. Je verbrandt zodoende minder calorieën, en komt wederom aan!

Er zijn meerdere factoren die bijdragen aan gewichtstoename in je menopauze, zoals stress en insulineresistentie. Stress zorgt dat je meer calorieën opslaat in plaats van ze te verbranden. Insulineresistentie of suikerziekte heeft eveneens tot gevolg dat je lichaam steeds meer energie in vet omzet.

Is het dan wel mogelijk om niet aan te komen in je menopauze? De meeste experts zeggen dat het moeilijk, maar niet onmogelijk is om op gewicht te blijven. Het KoelkastCoach Dieet is een ideale manier om de juiste structuur in je voedingspatroon te krijgen als je in de overgang zit. Alcohol, cafeïne en nicotine zijn een slechte keuze in deze periode!

Probeer verder zo veel mogelijk actief te blijven om calorieën te verbranden en spierweefsel te behouden. Denk bijvoorbeeld aan sporten als aerobics, fietsen, joggen, hardlopen of gewoon rustig wandelen.

Er zijn een aantal supplementen die de symptomen van de overgang doen verminderen. Neem bijvoorbeeld maca-poeder. Maca is een kruid dat helpt de hormoonbalans weer te herstellen. Mocht hierin geïnteresseerd zijn klik dan hier. Op deze website staan een aantal merken die verantwoord zijn.

#overgang #overgangsklachten #menopauze #klachten #overgewicht #hormonen #hormoonhuishouding #hormoonverandering #overgewichtenovergang

0 keer bekeken
Sabine Leijten | De KoelkastCoach

Sabine Leijten is Dé Online Voedingsdeskundige

"De missie van De KoelkastCoach is om jouw te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen, met afvallen als doel!"

Condities

  • Grey Google+ Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon