Sabine Leijten | De KoelkastCoach

Sabine Leijten is Orthomoleculair Voedingsdeskundige

"De missie van het platform De KoelkastCoach is om zoveel mogelijk mensen te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen!"

  • Grey Google+ Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Condities

  • De KoelkastCoach

5 Tips Gezond Snoepen



Help, ik MOET iets snoepen!

Wellicht herken je dit wel? De hele dag heb je je redelijk gedragen en aan het einde van de dag ga je voor gaas. Dit fenomeen gebeurt zelfs mij (als voedingsdeskunidge) nog weleens. En als dit me gebeurt dan gaan alle lades en kasten open. Het maakt niet uit wat, als ik maar iets kan vinden om te snaaien of snoepen.

Ik hoor regelmatig in mijn praktijk dat dit iets is waarmee gestruggled wordt. Vaak wordt snacken gezien als iets ‘slechts’, maar snacken is hartstikke goed voor je. Je hebt het namelijk nodig. Als je jezelf oplegt dat je iets niet meer mag dan wordt de drang naar snacken of snoepen alleen maar erger en raak je ervan gefrustreerd. Die frustratie zorgt er weer voor dat je juist heel veel gaat eten. Hoppa en de cirkel is rond.

Door mijn eigen schransbuien en vragen van klanten vond ik dat ‘het snacken’ eens onder de loep genomen moest worden. Er zijn namelijk genoeg manieren om gezond te snacken. Soms lijkt het moeilijk om je aan je dieet te houden vooral als je een zoetekauw bent. Gezond snacken is de oplossing, want het is echt de moeite waard om je lichaam gezond te houden!

Als ik weer een dag voor gaas ben gegaan dan neem ik mijn eetpatroon van die dag onder de loep, en ja hoor… te weinig gegeten die dag. Ook komt het weleens voor dat mijn maaltijden van die dag teveel koolhydraten bevatten waardoor ik meer trek heb. Als ik meerdere kleinere maaltijden had gegeten die dag dan had ik minder last gehad van die “16-uur-middag-dip”. Zes kleine maaltijden zorgen ervoor dat je de benodigde brandstof binnen krijgt waardoor je energieniveau op peil blijft.

Als deze kleine maaltijden voldoende gezonde vetten en eiwitten bevatten dan worden de snack-momenten steeds minder. Eiwitten en gezonde vetten zorgen er namelijk voor dat ‘t honger gevoel vele malen minder wordt. Ik kies vaak voor een bakje kwark met wat ongebrande noten en een stuk fruit. Alle componenten die ervoor zorgen dat ik minder trek heb en dat ik makkelijk over die 4uurdip kan komen.

Wat ik ook vaak hoor is dat er veel uit gewoonte gegeten wordt. Of dat iemand tegen me zegt “Ja maar, ik kan toch geen nee zeggen tegen dat gebakje, dat is onbleefd” {HELP!} Van dit soort teksten krijg ik spontaan de rillingen. Hoezo niet? Het is toch jouw lichaam en jouw leven. Als jij iets niet wilt eten omdat je weet dat het 300 kcal bevat en een kilo suiker, dan is dat toch heel logisch dat je dat liever laat staan… Allemaal excuses!

Ook zo’n gewoonte ding is: de snoeppot op kantoor. Hoeveel bedrijven hebben niet een droppot, pepermuntjes of een bak met koekjes op de bali staan. Neem zelf eens een keertje een kistje mandarijnen mee, haal die potten ‘snoep’ weg en plaats iets gezonds op de bali. Dit zijn écht van die gewoonte dingen, je loopt er langs en ongemerkt steek je een pepermuntje in je mond. Pepermunt bestaat voor 80% uit suiker. Zoveel mogelijk van deze verleidelijke voedingsmiddelen uit je zicht verwijderen. Gewoon doen!

Niet geheel onbelangrijk: vraag jezelf eens af wat jij normaal gesproken als tussendoortjes eet. Valt het in de categorie fruit, groente, granen, zuivel of eiwitten? Zo niet, dan kun je het waarschijnlijk maar beter laten liggen! Worteltjes (groente), yoghurt (zuivel) of volkoren crackers (granen) zijn bijvoorbeeld prima. Laat je niet misleiden in de supermarkt want er zijn heel veel ‘nieuwe’ verantwoorde snacks, maar die bevatten vaak toch nog veel suiker. Neem die gezonde energie repen. Honing of agavesiroop heeft hetzelfde effect op je lichaam als gewone suiker. En alle light-chips vallen ook onder de boosdoeners dus daar loop ik altijd met een boog omheen.

Frisdrank, icetea, limonade en vruchtensappen zitten vol met suiker: ze bevatten wel veel calorieën, maar niet veel nuttige voedingsstoffen. Daar heb je dus weinig aan! Kies liever voor gezonde dranken als water of thee, met af en toe magere melk en goede sportdrankjes. Blijf vooral weg van de alcohol. Rode wijn is in kleine hoeveelheden een uitzondering – dat kan je hart gezond houden – maar verder is alcohol in het algemeen behoorlijk slecht voor je lichaam.

Mijn advies is om altijd een bakje ongebrande noten of een stuk fruit in je tas te hebben voor als je enorme trek krijgt. En als je moment hebt dat je echt graag iets wil snaaien en een handje nootjes niet voldoende is, pak dan een bakje rauwkost met wat hummus of geitenkaas. Zelf dingen maken met gezonde verse producten zijn de sleutel, het enige is wel dat je de keuken in moet duiken om voor jezelf een gezond snackpakket klaar te zetten. Probeer het maar mee want na 2 weken heb je helemaal geen behoefte meer aan een kitkat, dan is een groene appel verrukkelijk!

#gezondsnoepen #snoepen

170 keer bekeken