• De KoelkastCoach

Dagje geen rood vlees... 5 goede vleesvervangers



Een dikke malse biefstuk of een smeuïge hamburger maar het kan ook de gehaktbal van oma waar het water je van in de mond loopt op zijn tijd. Uit onderzoek is gebleken dat wij Nederlanders per week bijna het dubbel aan rood vlees eten dan dat goed voor ons is. Het dubbele? Daar schrok ik best wel van in deze tijd. Om je een handje te helpen vind je hieronder 5 goede vleesvervangers.

Wat is nu eigenlijk rood vlees?

Vroeger dacht ik altijd dat rood vlees alleen maar vlees was dat goed rood van kleur was, misschien jij ook wel?! Dit is een fabeltje... Onder rood vlees valt namelijk vlees van runderen, schapen, geiten en varkens.

Voedingsstoffen:

Vlees bevat veel goede stoffen die je lijf nodig heeft. Denk maar aan; vitamine B12 dat nodig is voor de energiehuishouding, ijzer om het zuurstof in je bloed te transporteren, maar ook eiwitten die fungeren als belangrijke bouwstenen. Je zou dus denken dat je iedere dag wel een karbonaatje op je bord nodig hebt, gelukkig kan dit ook anders.

Hoeveelheid vlees per dag:

Het advies van de gezondheidsraad is om niet meer dan 500 gram rood vlees te eten per week. De échte cijfers liegen er niet om, want de gemiddelde Nederlander eet 910 gram rood vlees per week. Ook is er vastgesteld dat tot 500 gram rood vlees per week nog binnen de perken valt, als we het hebben over ' goed voor je gezondheid'. Wat is dan het risico van teveel rood vlees? Nou de je hebt dan veel meer kan op allerlei lichamelijke klachten als hart- en vaatziekten, diabetes 2 en zelfs kanker.

Dus niet alleen voor het milieu maar ook voor jezelf is het belangrijk je vlees in name per week te reduceren.

Verontrustend!

Een paar weken geleden kreeg ik een dame op mijn spreekuur, die vertelde mij haar hele verhaal inclusief al haar lichamelijke klachten. Veel van die klachten wezen in de richting van Diabetes 2, toch kwam ik er door flink te spitten er niet helemaal achter wat nu de oorzaak was van de waslijst met ongemakken.

Eenmaal door verwezen naar de huisarts, kwam de uitslag van haar bloedtest en verrek, toch diabetes 2. Maar hoe dan, niet door teveel suikers in de vorm van koekjes, baksel of koolhydraten.

Tot de "vleesaap" eindelijk uit de mauw kwam... De hoeveelheid rood en bewerkt vlees dat zij per week at, was de boosdoener. Een buitensporige hoeveelheid at deze dame wekelijks. Het ging vooral om voorverpakt en bewerkt vlees. Denk aan worst, geprepareerde hamburgers etc. Daar zitten namelijk heel veel toevoegingen in neem zout, suikers, slechte vetten en conserveringsmiddelen.

Er zat niets anders op dan drastisch het roer om te gooien. Niet meer iedere dag vlees en al helemaal geen bewerkt vlees meer.

Samen maakten we een plan zodat zij toch voldoende voedingsstoffen binnen zou krijgen ondanks het reduceren van die grote porties voorverpakte hamburgers. Mocht jij hier ook mee struggelen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Klik hier!

Hier 5 goede vleesvervangers:

Kikkererwten

Tegenwoordig kom je veel vaker gerechten tegen met kikkererwten. Toch zijn er nog veel mensen die denken dat kikkererwten saai zijn en niet lekker. Als je er de juiste ingrediënten aan toevoegt zal je versteld staan, hoe lekker ze eigenlijk zijn.

Kikkererwten zitten boordevol vezels en eiwitten, ideaal om in te zetten als je een dagje geen vlees wilt eten.

Ik maak vaak een maaltijdsalade met gebakken kikkererwten. Je maakt de salade heel eenvoudig en helemaal naar eigen smaak. Je neemt een potje kikkererwten, die laat je uitlekken. Zet ondertussen een koekenpan met wat olie op het vuur en roostert hier de kikkererwten in. Bestrooi deze met kruiden die jij lekker vindt en verdeel de kikkererwten over je salade. Mocht je kikkererwten eens als snack willen maken, klik dan hier voor nog een makkelijk recept. Kikkererwten zijn door het hoge eiwitgehalte een goede vleesvervanger.

Linzen

"Hè bah, linzen" denk je wellicht, maar dan heb je ze nog nooit goed klaar gemaakt. Linzen bevatten net als vlees veel ijzer. Je wordt er dus bijzonder sterk van! Zeker na een goede training kan je lichaam best een portie linzen gebruiken.

Een linzensalade maak ik in een hand-om-draai lees maar… Je neemt een potje linzen die was je en laat je uitlekken. Neemt een ovenschaal waar je de linzen in doet. Handje snoeptomaatjes, blokjes geitenkaas, een flinke lepel honing, peper, zout, een paar el olijfolie en 2 el bruine balsamicoazijn over de linzen. 15 minuten in de oven op 180 graden. Op een bord met wat rucola en je hebt een heerlijke warme salade met een goede vleesvervanger.

Peulvruchten

Peulvruchten zitten bomvol eiwitten en ijzer. Ik kies af en toe voor edamame door mijn wokgerecht. Deze jonge sojabonen zijn ook verrukkelijk als koude snack eten. Andere peulvruchten als sperziebonen, snijbonen, witte bonen etc. fungeren allemaal prima vleesvervanger.

Noten

Noten zijn niet goed als tussendoortje, ze kunnen ook een geweldige bite geven door een gerecht om het vlees te vervangen. Door de grote hoeveelheid ijzer en B1, doen ze niet onder aan de rest.

Ik maak vaak een pesto van noten bijvoorbeeld van walnoten, beetje knoflook en peterselie. Dit serveer ik dan bij een pasta waar ik die dag geen vlees aan toegevoegd heb. Ik raad je aan eens te gaan experimenteren met noten door je gerechten en dan ontvang ik graag een fotootje van je creatie. :) info@dekoelkastcoach.nl

Eieren

Eieren bevatten eiwitten, ja duh... maar ook ijzer, vitaminen B1 en B12. Tik eens een eitje in de pan in plaats van een stuk rood vlees te bakken. Ik vind dat een gevulde omelet prima kan zonder dat daar iets van vlees bij te eten. En een voordeel aan een omelet is dat je er eindeloos mee kan variëren. Iedere keer een andere vulling en je blijft jezelf verrassen.

Kortom het zit écht tussen ons oren dat we iedere dag een stuk vlees op ons bord moeten hebben. Weet dat als één dag per week geen vlees eet, je al met 7% helpt het broeikaseffect te reduceren. Doen dus!

Heb jij hulp nodig om jouw eetpatroon gezonde te maken waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten en die ellendige overtollige kilo's kwijt raakt? De KoelkastCoach helpt je graag, vraag hier vrijblijvend informatie aan.

#vleesvervangers #vegadag #vegarecepten #vegetarisch #gezonderecepten #dekoelkastcoach

65 keer bekeken
Sabine Leijten | De KoelkastCoach

Sabine Leijten is Dé Online Voedingsdeskundige

"De missie van De KoelkastCoach is om jouw te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen, met afvallen als doel!"

  • Grey Google+ Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Condities