• De KoelkastCoach

Pureren, blenden of fijnmalen; hoeveel vitaminen blijven er over?

Bijgewerkt: 7 dec 2020


Misschien heb jij je weleens afgevraagd of die groene gepureerde smoothies wel voldoende vitaminen en mineralen bevatten? Er bestaat nogal wat verwarring over de hoeveelheid voedingsstoffen die overblijven na het pureren, blenden of fijnmalen van groenten en fruit. Na het lezen van dit artikel ben je een hoop wijzer.


Groenten of fruit


Er is een verschil tussen groenten en fruit als het gaat om pureren en blenden. Fruit wordt voornamelijk “rauw” verwerkt en groenten vaak (kort) gekookt. Tijdens het kort blancheren en/of stomen van groenten gaan er altijd al iets aan vitaminen en mineralen verloren. Door het malen of pureren verandert de structuur van het voedsel. Hierdoor raakt het iets aan vezels kwijt maar niet extreem veel meer dan door gewoonweg te kauwen. In principe is blenden of pureren dus niet zo'n gek idee, als je de volgende stappen in acht neemt.


Wat wel een feit is, is dat als je kauwt de spijsvertering in je mond al tot stand komt en niet pas als je de puree doorgeslikt hebt tot in je maag.


Kauwen is belangrijk want hiermee voorkom je dat er extra gasvorming ontstaat, wat de kans op een opgeblazen gevoel verkleind. Door te kauwen, komen er allerlei enzymen bij het voedsel dat het verteren makkelijker maakt. Daarom is het verstandig en beter voor je spijsvertering om te kauwen op een smoothie of puree. I.p.v. de vloeistof zonder te kauwen door te slikken. Een smoothie goed dik maken en met een lepel eten kan een oplossing zijn.


Gesneden...


Hoe langer je gesneden groenten en fruit laat liggen des te meer vitaminen en mineralen er verloren gaan. Zodra groenten en fruit gesneden zijn komen deze in contact met zuurstof en begint het oxidatieproces, waardoor de vitaminen en mineralen verminderen. Vitamine C en B11/foliumzuur zijn hier het gevoeligst voor en verliezen snel hun kracht.


Vers sinaasappelsap is een uitzondering op de regel want bij een glas verse jus d’Orange schijnt het verlies wel mee te vallen. Het beste is wel om gepureerd, geblend of gesneden groenten en fruit direct op te eten. Want licht en zelfs het wassen verminderen de hoeveelheid vitaminen en mineralen.


Meer voor- en nadelen


Zoals met alles heeft pureren, fijnmalen of blenden voor- en nadelen.


Minder verzadiging:


Zoals je hierboven gelezen hebt is kauwen van belang voor het ingang zetten van de spijsvertering en het voorkomen van een opgeblazen gevoel. Doordat je met een smoothie of puree vaak geen grove structuur eet vult dit minder. Je dient er meer van te eten om een verzadigd gevoel te krijgen. Wat een idee kan zijn als je puree maakt, is om een deel volledig fijn te pureren en de rest grof van structuur te laten. Zo dien je toch te kauwen op de groenten.


Fruitsuikers:


Om een smoothie een beetje lekker te maken gaan er vaak wel een paar stukken fruit in. Meer dan je normaal zou eten. Logisch ook want ga maar eens 4 sinaasappels achterelkaar verorberen, dat lukt niemand. 3 mandarijnen gaat nog maar daar is de kous wel mee af. Doordat er meer fruit in de meeste smoothies zit, krijg je ook meer (fruit)suikers binnen.


Een gemiddelde fruit-smoothie bevat zo’n 11 tot 15 gram suiker per 100 ml. Wat neerkomt op zo’n 4 suikerklontjes per 100 ml. Trek je dit door naar een glas dan zijn dat 8 tot 10 suikerklontjes. Das een hele berg voor een sapje. En dan wel te bedenken dat je de hoeveelheid suikers op een dag dient te beperken tot 30 suikerklontjes. Mocht je net gesport hebben, dan kan zo’n suiker-boost minder kwaad. Maar drink je geregeld zo’n suikerbommetje dan is het verstandiger hier toch iets mee te matigen.


Meer groenten eten:



Het kan heel goed zijn dat je moeite hebt met groenten en fruit eten. Dan zijn purees en smoothies natuurlijk een uitkomst. Als je ze lekker op smaak brengt dan proef je weinig van de verschillende smaken groenten en fruit die erin gegaan zijn. Op die manier krijg je toch een portie gezonde stoffen binnen. Zeker voor kleine kinderen die slecht groenten eten is dit ideaal.


Dagelijks iets meer:


Niet alleen voor kleine kinderen is het slim om regelmatig een puree te maken, ook voor volwassen. Het blijft voor veel mensen lastig voldoende groenten te eten op een dag. Door een groene smoothie te maken of een puree van verschillende groenten kom je sneller aan een hoge dosis vitamientjes.


Het slimste is om puree te maken van kort gekookte groenten, wat rauwe groenten en peulvruchten dan heb je de perfecte combinatie om fit en gezond het nieuwe jaar in te gaan.

Alle excuses kunnen dus de deur uit, want op deze manier kan ook jij aan die dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten komen. Al maak je aardappelpuree en daar meng je de puree van een groenten door. Zoiets als het prakken van vroeger, maar dan net even anders.


Ga zoveel mogelijk voor verse en biologische groenten en fruit. Groenten en fruit uit blik of een pot zwemmen geregeld in water waar veel zout, suiker en conserveringsmiddelen aan toe zijn gevoegd.


Peulvruchten in de vorm van linzen, kikkererwten etc. Koop je in gedroogde vorm maar dan dien je wel een beetje vooruit te denken want deze moeten minimaal 24 uur hebben liggen wellen in water.


Is dit je nog allemaal te veel werk...?


Wat ook nog een optie kan zijn, zijn van die kant en klare flesjes met koudgeperste groenten en een klein beetje fruit. Sommige merken bevatten tot wel 300 gram groenten per 200ml. Het is niet goedkoop maar allerlei groenten en fruit weggooien omdat je het toch niet eet, is vele malen duurder en zonde.


Meer inspiratie nodig?


Het kan heel goed zijn dat het je af en toe aan inspiratie ontbreekt. Daar is iets op gevonden, De KoelkastCoach in de mix! Een handig en beknopt e-book met 20 recepten die je snel en makkelijk met de staafmixer kunt maken. Klik op het book om het direct te bestellen. >>


382 keer bekeken0 reacties
Sabine Leijten | De KoelkastCoach

Sabine Leijten is Dé Online Voedingsdeskundige

"De missie van De KoelkastCoach is om je op een simpele manier te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen, met afvallen als doel!"

  • Grey Google+ Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Condities