Sabine Leijten | De KoelkastCoach

Sabine Leijten is Orthomoleculair Voedingsdeskundige

"De missie van het platform De KoelkastCoach is om zoveel mogelijk mensen te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen!"

  • Grey Google+ Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Condities

Zoeken
  • De KoelkastCoach

VOEDINGSVLOG#3 Cashewnoten



Er wordt vaak gedacht dat noten niet goed voor je zijn, of liever gezegd teveel calorieën bevatten waardoor je dik wordt.

Klopt! Noten bevatten veel vetten, maar ongebrande noten bevatten juist veel gezonde vetten. Je lichaam gebruikt deze vetten als brandstof. Bijna alle ongebrande noten hebben een positieve uitwerking op 't lichaam. Een handje noten per dag is voldoende. Wel ongebrand en zonder zout. De naturel versie welteverstaan!

Neem bijvoorbeeld amandelen, die bevatten veel magnesium en fosfaat, wat goed is voor hart en bloedvaten. De spijsvertering wordt versterkt en daarnaast helpen de gezonde vetten ook het cholesterol te verlagen.

Paranoten bevatten veel selenium wat weer goed is voor je hart en schildklier. Ze zijn een goede bron van eiwitten en onverzadigd vet.

Cashewnoten hebben goede eigenschappen. Ze bevatten namelijk magnesium, fosfor en ijzer. Wat helpt tegen vermoeidheid. Apart van dat bevatten cashewnoten redelijk veel verzadigd vet, wat niet zo gezond is. En je darmen worden er ook niet echt blij van. Doordat cashewnoten gevoelig is voor schimmels, dragen ze die dan ook vaak bij zich. Schimmels van buitenaf zijn niet echt bevorderlijk voor de darmflora. Eet ze dus niet te vaak.

Walnoten daarentegen werken juist heel goed op het darmstelsel. De darmen worden gestimuleerd door het eten van walnoten. Mocht je last hebben van je darmen, dan is een handje walnoten een idee om af en toe eens te eten. Je hart wordt ook blij van walnoten, aangezien ze een positieve uitwerking hebben op het cholesterol.

Hazelnoten zijn heerlijk, een goede bron van eiwitten. Mocht je eens een keertje geen vlees willen eten, strooi dan wat geroosterde hazelnoten over je salade en je hebt je vlees vervangen. Ze zijn rijk aan proteïnen, vezels, vitamine E en calcium.

Mijn advies; lekker afwisselen als je kiest voor ongebrande noten. Alles met mate maar vooral variatie is het belangrijkst als het gaat om een gezond eetpatroon.

Wil je nog meer tips als het gaat om gezonde voeding? Download dan mijn GRATIS E-book! 27 Geheimen Om Kilo's Kwijt Te Raken.


23 keer bekeken