top of page
  • Foto van schrijverDe KoelkastCoach

Vettigheid zorgt voor minder vet!



“Als je van dat vetrandje af wilt dan dien je minder vet te eten.” Een gedachte die in theorie zou moeten kloppen, toch is dit niet het geval. Door meer gezonde vetten te eten, gaat juist dat vetrandje eraf. In dit artikel lees je hoe dit precies werkt. Ook lees je hoe ongezond verzadigd vet is en wat je juist dit doen voor een gezonde en slanke lijn. Oh ja en niet te vergeten een schema om voldoende gezonde vetten binnen te krijgen.


Ons opgeslagen vet

Ieder mens wordt geboren met een x aantal aan vetcellen. Tot ons 20e levensjaar kan de hoeveelheid vetcellen toenemen. Als ouders hebben we hier dus invloed op. Kinderen die in hun jeugd al overgewicht ontwikkelen zullen deze vetcellen hun gehele leven blijven houden. De hoeveelheid vetcellen ligt vanaf dat moment vast. Daarmee wil ik zeggen dat je aan de hoeveelheid vetcellen niets meer kunt doen. Waar je wel invloed op kunt uitgeoefend, is de mate waarmee deze vetcellen zich vullen.


Best een bijzonder gegeven dat de hoeveelheid vetcellen vastligt. Er is een soort van geheugen wat bepaald hoeveel vetcellen er zijn. Mensen die vetcellen weglaten halen door liposuctie, krijgen dezelfde hoeveelheid aan vetcellen weer terug alleen dan op een andere plaats. Zo slim is het menselijk lichaam. Het menselijk lichaam wil altijd terug naar de juiste balans oftewel ‘homeostase’, zelfs als gaat om vetcellen.


Hoe kleiner de vetcellen hoe minder leptine er wordt afgeven en aangemaakt. Leptine is het hormoon dat honger stillend werkt en het verzadigde gevoel geeft. Kleine vetcellen maken vele malen minder leptine aan waardoor je minder effect van leptine ervaart. Wat resulteert in meer trek met als resultaat meer vetopslag.


Je kunt dit systeem als negatief zijn, maar toch zit er naar mijn idee ook een mooie kant aan. Want ons lichaam is in staat zelf verzadigde vetten te maken uit andere vetten en zelfs uit koolhydraten. Daarmee wil ik zeggen dat je niet altijd veel vet dient te eten om gebruik te maken van dit systeem.


Hoe zit het precies met het vet uit onze voeding?


1 gram vet vs 1 gram koolhydraten:

Om je een duidelijk beeld te geven van de hoeveelheid energie vetten ons leveren, deze theorie:

Eén gram vet bevat 9 calorieën. Koolhydraten daarentegen bevatten per gram maar 4 calorieën. De meeste mensen maken jammer genoeg, nog steeds de keuze om calorieën te tellen zeker als er een paar kilo’s vanaf moeten. Daardoor is het logisch dat er gedacht wordt dat het beter is om koolhydraten te eten i.p.v. vetten. Want daarvan mag je dan meer per dag omdat ze minder energie leveren.


Koolhydraten vallen onder de noemer suikers, die sneller verbranden dan vet. Je hebt vaak in no-time weer trek na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd. Kies je voor een omelet met kaas en groenten dan heb je al veel minder snel trek, als na een paar boterhammen. Dit komt voor een groot gedeelte door de vetten die aanwezig zijn. Vet heeft namelijk veel langer nodig om verteerd te worden.


Als je te weinig gezonde vetten binnenkrijgt loop je het risico op een vitaminen tekort, verstoorde hormoonhuishouding omdat deze vetachtig zijn, vermindert immuunsysteem, verhoogde bloeddruk, problemen met cholesterol, vermindert gezichtsvermogen en/of hersenfuncties. Allemaal processen waar gezonde vetzuren noodzakelijk zijn.


Verzadigde en onverzadigde vetzuren:


Verzadigde vetten:

Verzadigde vetten zitten boordevol verzadigde vetzuren. Deze verzadigde vetzuren zijn noodzakelijk voor ons lijf. Wij hebben deze nodig als bouwstenen en brandstof.


Er is een verschil tussen gezonde verzadigde vetten en ongezonde verzadigde vetten. Gezonde verzadigde vetten komen vooral van producten die gemaakt zijn van en door vee wat onder goede en prettige leefomstandigheden leeft. Denk aan in de wei staan en lekker veel gras eten. Als vee meer binnen staat en bewerkt voedsel te eten krijgt, worden de verzadigde vetten ongezonder voor ons mensen. Ook voor dieren geldt dus de regel; “Je bent wat je eet.”


Volle melkproducten, volvette kazen en vlees worden hier door minder gezond dan ze in eerste instantie zijn. Jammer genoeg is dit lastig te achterhalen. Mocht je zeker willen zijn van volwaardige en gezondere producten kies dan voor biologisch.


Maar ook uit plantaardige verzadigde vetzuren hebben wij mensen nodig. Denk aan olijfolie en kokosolie.


Onverzadigde vetten:

Gezonde verzadigde vetten zijn goede gezonde vetzuren, die net zo belangrijk zijn voor ons lichaam als gezonde verzadigde vetzuren. Deze vetten zijn een belangrijke bouwstof/brandstof. Alle cellen in je lichaam hebben deze vetten nodig om soepel te blijven en goed te functioneren. Neem o.a. je verbrandingssystemen, die hebben gezonde vette brandstof nodig om vet te verbranden.


Plantaardige oliën, vette vis, noten, zaden en avocado staan stijf van de gezonde onverzadigde vetzuren. Voor ons mensen zijn dit essentiële vetten. Omega 3, 6 en 9 zijn vetzuren die het menselijk lichaam niet zelf kan aanmaken. Vandaar dat deze onder de noemer “essentieel” vallen. De laatste jaren is de balans in ons voedingspatroon niet meer zoals deze dient te zijn.


Transvetten:

Een ander soort onverzadigd vet is transvet. Deze transvetten zijn ongezonde vetten en vetten uit plantaardige olie die verhit zijn en daarna uitgehard. Ze zitten voornamelijk in voedsel dat onnatuurlijk gemaakt is, denk aan; koekjes, taartjes, snoep, koekjes, chips, bewerkt vlees, fastfood etc. Veelal zijn deze ongezonde vetten de boosdoeners als het gaat om hart- en vaatziekte. Hier dien je dus absoluut mee op te passen en minder van binnen te krijgen.


Ook in sommige natuurlijke producten denk aan volvette kazen en varkensvlees zijn kleine hoeveelheden transvetten aanwezig. Vroeger dacht men dat deze transvetten geen kwaad konden voor onze gezondheid, daar is men van teruggekomen. De effecten zijn hetzelfde.


Slanker door vet:

Hoe kan het dat je slanker wordt door gezonde vetten te eten? Eigenlijk heel simpel. Je lichaam gebruikt deze vetten als brandstof en bouwstof voor allerlei processen en cellen. Gezonde verzadigde en onverzadigde vetzuren hebben deze functies. Ongezonde verzadigde vetzuren en transvetten worden wel opgeslagen als lichaamsvet omdat ons systeem hier weinig mee kan.


Natuurlijk zit er een limiet aan de hoeveelheid vetten die je kunt eten op een dag. Iedere dag 3 avocado's eet, liters volle yoghurt en 2 grote zakken ongebrande noten eten kan maar je lichaam deze vetten wel kunnen gebruiken als brandstof. Is er geen reden om deze vetten te gebruiken dan worden ze uiteindelijk ook opgeslagen. Tegenwoordig verrichten we niet meer zoveel zware arbeid op een dag dat ons lichaam minder brandstof nodig heeft.


De gemiddelde inname van vetten per dag ligt tussen de 80 gram voor vrouwen en 100 gram voor mannen per dag.

Hier een klein schema waardoor je de nodige gezonde vetten per dag binnenkrijgt:

  • Eet iedere dag een handje ongebrande noten.

  • Tussen de middag een salade maken of boterham beleggen met avocado, gerookte zalm, makreel of forel.

  • Smeer olijf- of kokosolie op je brood i.p.v. margarine.

  • Bak vlees, vis of kip in olijfolie samen met evt. wat roomboter, voor de lekkere smaak. Olijfolie kan behoorlijk hoog verhit worden zonder dat het verbrandt.

  • Gebruik eens amandel- of kokosmelk als je pannenkoeken bakt, of maak er je cappuccino mee.

Let op: alles met mate, de juiste hoeveelheid gezonde vetten op een dag, kan uiteindelijk een slankere taille. Een klein handje noten is ook een klein handje noten, niet meer.


Liever een supplement?


Vind je het lastig om iedere week aan de juiste hoeveelheid gezonde voedingsstoffen te komen? Dan is een voedingspreparaat een goed alternatief. Ga nooit op eigen houtje allerlei extra supplementen kopen en gebruiken. Zorg dat je jezelf goed laat voorlichten door een specialist op dit gebied.

Bronnen:

Misschien kan ik je blij maken met dit GRATIS e-book vol handige gezonde tips? Download 'm dan nu direct! Klik hier.



411 weergaven
bottom of page