• De KoelkastCoach

Vettigheid zorgt voor minder vet!



Afgelopen week kwam er een dame in mijn praktijk, die vertelde mij dat ze de ene week veel vlees en gevogelte at met groenten en de andere week alleen maar vlees en gevogelte zonder groenten..!?

Ik vroeg haar wat haar beweegreden was. “Nou, om af te vallen.” “En waarom laat je dan alle goede vetten weg?” vroeg ik. “Omdat ik daar dikke billen van krijg” was haar antwoord.

Dat is dus een broodje-aap-met-dikke-billen-verhaal!

Ik begrijp wel waar dit fabeltje vandaan komt, want 1 gram vet bevat 9 calorieën en koolhydraten daarentegen bevatten per gram maar 4 calorieën. En de meeste mensen maken de fout door calorieën te gaan tellen als ze willen afvallen. Daardoor is het logisch dat er gedacht wordt dat het beter is om koolhydraten te eten i.p.v. vetten om een paar kilo's kwijt te raken.

Koolhydraten vallen onder de noemer suikers, die sneller verbranden dan vet. Je hebt vaak in no-time weer trek na het eten van koolhydraten. Kies je voor een omelet met kaas en groenten dan heb je al veel minder snel weer trek. Dit komt voor groot gedeelte vetten. Vet heeft namelijk veel langer nodig om verteerd te worden. Nu die je wel voor de gezonde vetten te gaan, anders slippen al je aderen dicht en ben je verder van huis.

Ik legde mijn cllënte het volgende uit over gezonde (onverzadigde) en ongezonde (verzadigde) vetten.

Verzadigde vetten:

Deze vetten zitten vol met verzadigde vetzuren. Verzadigde vetten verstoppen je lichaam, omdat je lichaam deze vetzuren niet kan gebruiken als brandstof/bouwstof. Een klein deel kan je lichaam wel verwerken maar te veel ervan plakt in je aderen. Dit verhoogt het cholesterol.

  • Verzadigde vetten zitten voornamelijk in vet vlees, volvette kazen, volle melkproducten, koekjes, taartjes, snoep etc.

Ook in volle melkproducten? Ja, ook in volle melkproducten. Dit komt doordat een koe zijn maag een zelfde soort systeem heeft om vette te bewerken waardoor deze vetten verzadigde vetzuren worden.

Onverzadigde vetten:

Dit zijn de goede gezonde vetzuren, die noodzakelijk zijn voor je lichaam. Deze vetten zijn een belangrijke bouwstof/brandstof. Alle cellen in je lichaam hebben deze vetten nodig om soepel te blijven en goed te functioneren. Neem o.a. je verbrandingssystemen, die hebben gezonde vette brandstof nodig om vet te verbranden.

  • De onverzadigde vetzuren zitten in plantaardige oliën, vette vis, noten en avocado.

De meeste onverzadigde vetten kan je lichaam zelf aanmaken, behalve omega-3. Daarom is 2 keer per week vette vis eten meer dan raadzaam.

Slanker door vet:

Hoe kan het dat je slanker wordt door gezonde vetten te eten? Eigenlijk heel simpel. Je lichaam gebruikt deze vetten als brandstof en slaat ze niet op. Hier zit natuurlijk wel een kantelpunt aan, want als je iedere dag 3 avocado's eet en 2 zakken ongebrande noten dan moeten die vetten natuurlijk ergens heen. Tegenwoordig verrichten we niet meer zoveel zwaar handarbeid op een dag dat ons lichaam zoveel brandstof nodig heeft.

Zo eet je voldoende gezonde vetten op een dag:

Het advies naar deze dame was dan ook het schema, wat ik zelf altijd hanteer om op een makkelijke manier voldoende goede vetten binnen te krijgen.

  • Minimaal één handje ongebrande noten op een dag. (20/30 gram)

  • Op mijn broodje altijd iets van een halve avocado of gerookte zalm, makreel of forel en mocht ik hier een keertje geen zin in hebben dan smeer ik gewoon wat olijfolie op mijn brood.

  • ’s Avonds bak ik mijn vlees, vis of kip in olijfolie samen met wat roomboter, voor de lekkere smaak en omdat olijfolie meer verhit kan worden dan roomboter bakt het fijner.

Let op: alles met mate, de juiste hoeveelheid gezonde vetten op een dag zorgt uiteindelijk voor die wespentaille. Een klein handje noten is ook een klein handje noten, niet meer.

Liever een supplement?

Vind je het lastig om iedere week aan de juiste hoeveelheid voedingstoffen te komen? Dan is een voedingspreparaat een goede oplossing. Een extra omega 3 capsule is geen overbodige luxe.

Maar ja welke kies je dan..?! Er is zoveel te koop als het gaat om supplementen, en vaak nog veel meer rommel. Daarom ben ik even het internet over gevlogen en heb een goede omega 3 voor je gevonden. Klik hier om een kijkje te nemen.

Ga nooit op eigen houtje allerlei extra supplementen kopen en gebruiken. Zorg dat je jezelf goed laat inlichten door een specialist op dit gebied.

Misschien kan ik je blij maken met dit GRATIS e-book vol handige gezonde tips? Download 'm dan nu direct! Klik hier.


#gezondevetten #gezondeten #juistevoedingstoffen #afvallen #afvallendoorgezondeten #afslanken

246 keer bekeken
Sabine Leijten | De KoelkastCoach

Sabine Leijten is Dé Online Voedingsdeskundige

"De missie van De KoelkastCoach is om jouw te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen, met afvallen als doel!"

  • Grey Google+ Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Condities