• De KoelkastCoach

Diabetes Mellitus type 2, 8 dingen die jijzelf kunt doen!

Bijgewerkt: nov 19

In de volksmond ook wel diabetes II of suikerziekte genoemd. Diabetes Mellitus type 2 is een veel voorkomende welvaartsziekte. De naam suikerziekte zegt het eigenlijk al, een verstoring van de suikerstofwisseling.


Helaas zijn er steeds meer mensen met overgewicht, wat vaak gepaard gaat met diabetes mellitus 2. Als je deze diagnose krijgt van de huisarts, gebeurt het veelal dat hij je adviseert medicatie te gaan gebruiken. Deze medicatie is een symptoombestrijder, helaas dus geen oorzaakoplosser.


Het is groot belang om de oorzaak van diabetes aan te pakken want des te meer overgewicht je hebt/ontwikkelt hoe groter de kans op meer lichamelijke klachten met uiteindelijk zelfs overlijden als resultaat.


Hoe ontwikkelt jouw lijf diabetes?


Bijna alle producten die je nuttigt bevatten suiker/ koolhydraten. Als je iets eet dan gaat jouw lijf er meteen mee aan de slag, om het verteringsproces in werking te zetten. Naar gelang de hoeveelheid koolhydraten/suikers die je hebt gegeten wordt het hormoon insuline aangemaakt.


De hoeveelheid insuline hangt dus af van de hoeveelheid suikers die het door jou gegeten product bevat. Let op: dit proces wordt de hele dag door geactiveerd als je iets in je mond stopt. Insuline piekt de hele dag door. Zie grafiek.

Adapted: Jacobs DM Care 20:1279, 1997

Even een voorbeeld:


Je eet een broodje. Dit broodje bevat ongeveer 15 gram koolhydraten/suikers. Je lichaam komt direct in actie en gaat het broodje ontleden. Alles wordt eruit gehaald en verwerkt. Om die koolhydraten te verwerken, heeft ons lichaam allerlei hulpmiddelen nodig o.a. insuline. Net zoals je bij het doen van de afwas, water, een afwasborstel en afwasmiddel nodig hebt.


Insuline is het hormoon dat helpt de bloedsuiker weer naar een normaal niveau te trekken, als er een grote dosis suikers binnengekomen zijn. Hoe meer koolhydraten/ suikers je maaltijd bevat, hoe meer insuline je lichaam aan zal maken. Als je lichaam dit te vaak dient te doen op een dag, wordt het systeem steeds zwakker, er zit namelijk geen oneindige productieknop op. De celletjes worden uiteindelijk "insulineresistent", die kunnen dus (bijna) geen insuline meer produceren. Dit houdt in dat je lichaam alle suikers die je eet opslaat. Want gebruiken en verwerken wordt lastig omdat de alvleesklier lam ligt. De celletjes lopen vol met suiker/ vet. Je versuikert als het waren. Dit noemt men Diabetes Mellitus 2.


Als jouw huisarts constateert dat jouw bloedsuiker 7mmol/L of meer is zal deze je adviseren medicatie te gaan gebruiken of nog erger insuline te gaan spuiten. Om zo jouw bloedsuiker weer te normaliseren. Iets waar niemand op zit te wachten. Omdat een verstoorde bloedsuiker in veel gevallen onze eigen schuld is kunnen we er ook zelf iets aan doen.


Hoe nu verder?


Nu dit proces je een beetje duidelijk is snap je ook dat het van groot belang is er iets aan te doen. Gelukkig is diabetes mellitus voor een groot deel van de bevolking terug te dringen. Het proces van de aanmaak van insuline kan in vele gevallen weer worden hersteld. Maar dit gebeurt niet als je afwachtend op de bank blijft zitten, nee actie alleen dan kom je deze ellendige welvaartsziekte te boven.


Wat kun je zelf doen?


Gewicht verliezen:


Nummer 1 om diabetes te reduceren is afvallen. Hoe minder vetopslag, hoe minder kans op een verstoorde bloedsuiker. Alhoewel er tegenwoordig regelmatig jonge mensen met een normaal postuur zich melden bij de huisarts met DM2 klachten. Door het ongezonde eetpatroon van vandaag de dag ligt diabetes ook voor slankere mensen op de loer. Welk of wat voor postuur je ook hebt de volgende punten zijn cruciaal voor een gezonde bloedsuiker.


Lichaamsbeweging:


Als je gediagnostiseerd bent met diabetes 2 dan is starten met bewegen een must. Dagelijks een half uur wandelen of fietsen is al een stap in de goede richting. Nog beter zou het zijn als jij jezelf 4 uur per week een beetje in het zweet werkt. Om te sporten/bewegen heb je energie nodig, dit haalt jouw lichaam het snelst uit suikers/koolhydraten waardoor de bloedsuikerspiegel daalt. Ook verbetert sporten/bewegen de insulinegevoeligheid. Insulinegevoeligheid is de gemakkelijkheid waarmee jouw lichaam koolhydraten kan verteren/gebruiken en ze dus niet op hoeft te slaan.


Suikers:


Suikers en koolhydraten zijn de grootste boosdoeners of veroorzakers van Diabetes Mellitus. Hier die je per direct een rem op te zetten. De eerste verandering die er plaats dient te vinden is om van al die witmeel en suikerhoudende producten af te gaan blijven. Kies liever voor volkoren producten, quinoa, bulgur, zilvervliesrijst, zoete aardappel i.p.v. gewone aardappelen om die bloedsuiker minder hoog te laten pieken.


Alle voorverpakte en kant en klaar producten staan stijf van de suikers. Deze producten dien je volledig te elimineren. Ongemerkt krijg je een flinke dosis extra suikers binnen als je deze voedingsmiddelen eet. Mocht je een enorme zoetekauw zijn ga dan zelf dingen bakken waar de hoeveelheid suikers een stuk minder in zijn. Neem maar eens een kijkje bij mijn recepten daar staat er een hoop die je af en toe kunt maken. Chocolade van 72% cacao of meer in combinatie met een handje amandelen, walnoten of ongebrande hazelnoten is ook een lekker zoet tussendoortje voor als je het niet meer trekt.


Insulinegevoeligheid:


Er zijn momenten die het beste zijn om koolhydraten of suikers te eten als je hier heel erg naar hunkert. Deze momenten zijn ‘s morgens net na het opstaan, dan is jouw suiker/glycogeenvoorraad het laagst. Dan kun je dus wel een shotje “suikers” gebruiken. Ook na het sporten is zo’n moment. Door te sporten en dan bedoel ik écht sporten haalt jouw lichaam de suikeropslagen leeg en gebruikt deze. Nog een moment waar jouw lichaam de suikers goed kan verwerken en gebruiken.


Gezonde vetten:

Gezonde vetten als omega-3 en omega 6 zijn essentieel om gewicht te verliezen en Diabetes 2 te beperken. Gezonde vetten hebben geen invloed op onze bloedsuiker plus zij activeren de vetverbranding wat noodzakelijk is bij DM2. Gezonde vetten vind je vooral in vette vis, avocado, algen, olijfolie, kokosolie, ongebrande noten en zaden. Deze gezonde vetzuren gebruikt jouw lichaam als brandstof en smeermiddel waardoor ze niet worden opgeslagen. Dit heeft ook weer een positief effect op de aanmaak van insuline. Je lichaam verbetert de aanmaak van insuline omdat er minder vet in je spieren aanwezig is.


Vitaminen:

Vet is een laag gradigde ontsteking. Deze laag gradigde ontstekingen kan jouw lijf alleen maar opruimen als er voldoende stoffen aanwezig zijn. Deze natuurlijke stofzuigers haalt jouw lijf voor een groot gedeelte uit groenten en fruit. Deze bevatten antioxidanten, dit zijn de vuilopruimers. Door iedere dag minimaal 300 gram groenten te eten en twee stuks fruit die niet al te veel koolhydraten bevat kom je al een heel eind in de goede richting.


Ga vooral voor rood fruit dat staat stijf van de antioxidanten en heeft weinig suikers. Ook is er veel chroom aanwezig in groenten en fruit wat de bloedsuiker stabiliseert en het hongergevoel vermindert. Volkoren producten en zemelen zijn eveneens een goede bron van chroom. Mocht je er over denken om bijv. Chroom als supplement te gaan gebruiken dan adviseer ik je dit altijd samen met een deskundige op dit gebied te doen en niet zomaar iets te gaan proberen.


Glycemische index:

Een moeilijke benaming; glycemische index GI gaat over hoe snel koolhydraten worden opgenomen in de darm en vandaar uit als glucose in het bloed wordt opgenomen. Door producten en voedingsmiddelen te kiezen die een lage glycemische index hebben belast jij jouw bloedsuiker het minst. Zo blijft deze het meest stabiel waardoor er weinig tot geen insuline aangemaakt zal worden. Hieronder vind je een lijst met producten en daarbij de hoogte van de glycemische index.


Je ziet in op de foto allerlei producten verdeeld over verschillende vakken met een kleur. Deze vakken geven aan hoe sterkt deze producten jouw bloedsuiker beïnvloeden. Het beste is om voor zoveel mogelijk dingen te kiezen die in de onderste vakken staan. Tot 50 is goed te doen voor jouw bloedsuiker. Kies je voedingsmiddelen die boven de 50 komen dan weet je dat jouw lijf hard moet werken om die bloedsuiker weer naar normaal te krijgen.


Eetmomenten:


De hele dag door grazen/snaaien kan een oorzaak zijn van DM2. Neem je eigen eetgedrag eens onder loep en kijk hoe vaak en veel je eet op een dag. Het is beter om minder vaak te eten zo hoeft jouw lichaam ook minder vaak in actie te komen. Door minder vaak te eten hoeft het hormoon insuline minder vaak aangesproken te worden. Ga kijken of je naar 3 of 4 eetmomenten kunt i.p.v. 5 of 6 zoals je gewend bent.

Wil je professionele hulp als het gaat om jouw eetpatroon met daarbij het juiste advies op het gebied van vitaminen en mineralen? Neem dan gerust contact met mij op.

Sabine Leijten | De KoelkastCoach

Sabine Leijten is Dé Online Voedingsdeskundige

"De missie van De KoelkastCoach is om je op een simpele manier te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen, met afvallen als doel!"

  • Grey Google+ Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Condities