top of page
  • Foto van schrijverDe KoelkastCoach

Gezondheidsvoordelen van kokos


In deze tijd waar we steeds vaker kiezen voor minder dierlijke producten is het voor ons mensen wel noodzakelijk daar gezonde varianten tegenover te zetten. De natuur bevat veel mooie producten waar we vaak nog te weinig van weten, kokos is er daar eentje van. De afgelopen jaren is kokosolie steeds meer in opkomst gekomen. In de Nederlandse keuken is een pot kokosolie al bijna niet meer weg te denken. Vooral om te bakken en braden wordt kokosolie gebruikt, maar die overheerlijke kokosnoot bevat nog veel meer dan alleen maar dat.


Vetzuren

De vetten die in kokos aanwezig zijn, zijn middellange-keten vetzuren, deze vorm van vetzuren zorgt direct voor energie. Lange-keten vetzuren plakken op eiwitten en worden opgeslagen als vet, in tegenstelling tot de vetten in kokos. Ons lichaam heeft dus de mogelijk deze vetten te gebruiken als brandstof en niet direct op te slaan in onze reserve opslag.


Het mooie is dat na het eten van vetten, er door ons lichaam geen insuline aangemaakt dient te worden. Wat erop neerkomt dat er geen bloedsuiker zal volgen. Hoe minder bloedsuiker pieken, des te stabieler de bloedsuiker. Met als gevolgd, minder trek, meer energie en minder extra kilo’s. Vetten en dan het liefst gezonde verzadigde vetten en onverzadigde vetten geven je lang een vol gevoel waardoor jouw lijf voldoende heeft aan dat voedsel.


Slecht voor je gezondheid

Nu hoor ik je denken, ja maar kokosolie is toch een harde vorm van vet en dus per definitie slecht voor de gezondheid? Het klopt dat kokosolie hard van structuur is, wat bij 30 graden al vloeibaar wordt. Toch heeft deze harde vorm (en dan wel biologisch plus niet geraffineerd) van vet geen negatief effect op de slechte cholesterol. Kokosolie heeft, zoals is aangetoond in onderzoeken, een positieve uitwerking op ons cholesterol.


Verzadigd vet is ongezond. Dit is behoorlijk kortzicht en kort door de bocht, om alle verzadigde vetten over één kam te scheren. Deze vetten zijn er in verschillende soorten en maten. Er komen steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat kokosolie geen invloed heeft op de hoeveelheid vet in ons bloed net zoals olijfolie.


Nog een mooie eigenschap van kokosolie is, dat kokosolie niet van structuur verandert bij verhitting. Hierdoor komen er geen schadelijke stoffen vrij en oxideert het niet. Wat bij veel andere plantaardige oliën wel gebeurt tijdens het verwarmen. Als vetten oxideren dan ontstaan er “slechte” vetten oftewel transvetten die schadelijk zijn voor onze gezondheid.


N.B. Er zijn verschillende soorten kokosolie op de markt. Geraffineerde en niet geraffineerde kokosolie. Niet geraffineerde kokosolie is het minst bewerkt, wat dus de beste keuze is voor je gezondheid. Niet geraffineerde kokosolie heeft wel nog de geur en smaak van kokos. Wat in sommige gerechten best lekker kan zijn, maar als je een biefstuk bakt wil je dit liever niet. Kies op dit soort momenten voor een ander soort bakvet.


Niet geraffineerde kokosolie is duurder dan geraffineerde kokosolie. Niet geraffineerde kokosolie kun je het beste kopen in glazen potten. Nog een hele belangrijke kanttekening is dat geraffineerde kokos- en palmolie veelal gebruikt wordt in koekjes, baksels, taartjes etc. die voorverpakt te koop zijn. De grote hoeveelheden palmolie die gebruikt wordt om deze producten te produceren leidt uiteindelijk tot een te hoog cholesterol, hart- en vaatziekte, diabetes, overgewicht etc.




Aman Prana Coconut Oil


Deze kokosolie is fair trade en 100% biologisch. Mocht je niet weten welke kokosolie te kopen dan raad ik je aan op de afbeelding te klikken en deze te bestellen. Het is één van de betere kokosolies die er te koop is, klik hier.




Kokosmelk vs kokoswater


Kokosmelk:

Er is soms nog iets van verwarring over kokosmelk wat vaak gebruikt wordt in soepen en sauzen. Kokoswater, dat is die lichtere vloeistof, die je met een rietje uit de kokosnoot kunt drinken.


Kokosmelk is dus wel degelijk iets anders. Het heeft een andere structuur, bevat veel vetten plus voedingsstoffen en is witter van kleur. Kokosmelk wordt gemaakt van het vruchtvlees van die harige bruine kokosnoten. Het vruchtvlees wordt in gewoon water gelegd. Door dit een tijdje te laten weken en dan uit te laten lekken in een doek, ontstaat er kokosmelk. Best bewerkelijk voor een blikje van vaak nog geen euro.


Kokoswater:

Kokoswater is die waterige vloeistof die uit de kokosnoot komt als je deze doormidden snijdt. In de Aziatische landen kun je op heel veel plekken gewoon een kokosnoot kopen waar dan ter plekke een gaatje in wordt gemaakt en er een rietje in wordt gedaan zodat je het kokoswater gelijk kunt drinken. Absoluut de beste manier om te genieten van dit verfrissende drankje omdat de kokosnoten hermetisch zijn afgesloten dus het is puur vers kokoswater wat je drinkt met alle voedingsstoffen er nog in.


Sinds een aantal jaar kunnen we hier in Europa ook genieten van kokoswater, dan wel uit een pak, maar toch. Zeker als sportdrank en bijvoorbeeld als toevoeging in een smoothie een voedzame toevoeging. Kokoswater bevat veel kalium. Kalium hebben wij mensen nodig voor de juiste vochtbalans, een optimale zenuwwerking en een normale bloeddruk. Zeker als je veel en vaak sport dien je de hoeveelheid kalium aan te vullen.


Schimmels, bacteriën en andere narigheden

Kokos bevat veel stoffen waar schimmels, bacteriën en parasieten geen raad mee weten. Het heeft een antiseptische werking wat wil zeggen dat het ontsmet. Kokosolie bevat laurinezuur, wat ongunstige indringers tegengaat. Je kunt de kokosolie gewoon op je huid smeren of dagelijks een theelepel door je voeding verwerken of gewoonweg opeten.

Ontstekingen

Mocht je last hebben van huidontstekingen of een droge huid, dan is kokosolie ideaal om je iedere morgen mee in te smeren of misschien liever ’s avonds. Het blijft een olie en kan door je kleding heenkomen, als je ’s ochtends je lichaam ermee in smeert. Kokosolie herstelt de huid, mede door de vitamine E die erin zit.


Milieu

Doordat wij met z’n alle erg veel roofbouw plegen is het raadzaam alles met mate te kiezen, te kopen en te nuttigen. Hoe gezond kokos ook voor je lichaam mag en kan zijn, houd hier rekening. Dit artikel geeft geen vrijbrief om hier voorbij aan te gaan. Wees bewust van je keuzes.


Zelf kokosmakronen maken? Bekijk dan dit recept, klik hier.

Making of ...





169 weergaven
bottom of page