• De KoelkastCoach

De airfryer, zijn snacks daaruit écht gezonder?

Bijgewerkt: mrt 25

Bijna heel Nederland heeft wel een airfryer in huis. We zijn massaal voor gaas gegaan door alle marketingstrategieën en hebben er eentje aangeschaft. Ze zijn er allerlei uitvoeringen en met daarbij de meest uitéénlopende prijzen. Maar hoeveel meer gezonder zijn die snacks eigenlijk die uit de airfryer komen? Bevatten ze meer voedingsstoffen? Of is het een waardeloos apparaat dat weer veel ruimte inneemt in onze keuken?


Wat is het verschil tussen de airfryer en frituur?


De airfryer is een soort van kleine heteluchtoven en de frituur is eenzelfde formaat apparaat waar vaak olie of frituurvet in verhit wordt. Voedingsmiddelen krijgen in beide apparaten een krokant korstje. Frituren kan bij een temperatuur van 180 graden, de airfryer heeft een hogere temperatuur nodig van minimaal 200 graden om de snacks lekker knapperig te maken.


Jammer genoeg zijn er veel airfryers op de markt die niet constant de juiste temperatuur kunnen vasthouden. Dit is dan ook de reden dat kroketten en frites uit de aifryer een langere tijd nodig hebben om goed te bakken. Jammer genoeg worden de snacks niet net zo brossig als je normaal gesproken gewend bent uit de frituur.

Doordat er bij het bakken in de airfryer vooral gebruikt wordt gemaakt van de hete lucht is de kans groter dat er meer vitaminen en mineralen geconserveerd blijven. Als je überhaupt al over vitaminen kunt spreken in frituurwerk.


Voordelen airfryer:


Dat lekker krokante korstje waar bijna iedereen van houdt, ontstaat doordat eiwitten en suikers samensmelten bij verhitting. Dit gebeurt trouwens ook bij normaal bakken en grillen. De geur die vrijkomt en het knisperen in je mond zijn twee dingen die bij velen een gevoel van genot te weeg brengen.


Deze reactie met eiwitten, suikers en verhitting heet de Maillard reactie waarbij AGE’s/acrylamide ontstaan. AGE’s (Advanced Glycation End products) zijn dat bruine korstje. Deze AGE’s kunnen goed schadelijk zijn voor de gezondheid. Er zijn onderzoeken die duiden op een verband tussen bijv. nieraandoeningen en AGE’s.


Verschillende producenten van airfryers hebben weten aan te tonen dat er bij het gebruik van de airfryer vele malen minder AGE’s ontstaan dan tijdens het bakken in frituurvet. Let wel op, de meeste frituursnacks zijn al voorgebakken in de frituur dus zijn er al AGE’s ontstaan.


Nog een voordeel van het gebruik van de airfryer is dat onze bloedsuiker minder hoog stijgt na het eten van frites uit de airfryer. Normaal gesproken stijgt onze bloedsuiker namelijk sky high na het eten van frites. Dit komt doordat alle suikers in friet worden afgebroken. In het bakken van de airfryer worden er minder suikers afgebroken.


De glycemische index zegt iets over de snelheid waarmee onze bloedsuiker stijgt als we iets eten. Frites die in de airfyer gebakken zijn hebben een lagere glycemische index.


Frikandellen en kroketten:

Het verschillen aan voedingswaarden tussen kroketten en frikandel uit de airfryer of de oven is nihil. Dit komt omdat deze producten allemaal al voorgebakken zijn in vet. Ze zijn als het waren al dichtgeschroeid, waardoor er niets meer in of uit kan.


Doordat de snacks voor de airfryer een andere bewerking en samenstelling hebben komt het eindproduct/resultaat toch zo goed als op hetzelfde neer als een gewone frituursnack.


Frites:


Frites is een ander verhaal. Hierboven heb je er al iets over kunnen lezen. Maar er is meer. Vers gesneden frites of de kant en klare uit de diepvries, zijn net zoals de snacks ook voorgebakken in de frituur.


Lees goed de verpakking want er zit nogal verschil in de hoeveelheid vet. Een zak frites speciaal voor de airfryer bevat 8 gram vet per 100 gram en een zak voorgebakken frites voor de oven slechts 3 gram per 100 gram. Mijn voorkeur gaat dus naar de frites voor de oven. Mocht je deze in de airfryer bakken, laat ze er dan iets langer in zitten.


Frites die uit het frituurvet komen staan stijf van de verzadigde vetten en dan hebben we het nog niet eens over de grote hoeveelheid mayonaise die erbij gegeten wordt. Frites uit het frituurvet nemen wel 3 keer zoveel vet op.


Vis:


Door te bakken in de airfryer behoudt bijvoorbeeld vis minder van zijn eigen vetzuren. Frituren in vet doet deze vetzuren verminderen. Neem lekkerbekjes en kibbeling daar zitten vele malen minder gezonde vetten in dan zelfgebakken kabeljauw uit de airfryer of oven.


Doordat vis een deel van zijn vetten kwijtraakt tijdens het frituren bevat het na het frituren minder calorieën dan daarvoor. Voor mensen die calorieën tellen een uitkomst, alhoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is. Want de vetzuren die in vis zitten zijn essentieel voor onze gezondheid.


Groentefriet:

Groentefriet is het allerbeste om zelf te maken en dan in de airfryer of oven te bakken. Frituren in kokosolie kan natuurlijk ook, maar dat is wel weer wat meer werk. Friet gemaakt van groenten is ideaal voor als je niet zo van groenten houdt. Kies wel altijd voor wat stevigere en harde groenten denk aan; wortels in allerlei kleuren, knolselderij, zoete aardappel, pastinaak, koolrabi etc.


Het mooie van groentefriet is dat je er minder olie bij nodig hebt dan als je groenten uit de oven maakt. Mocht je kokosolie willen gebruiken laat dit dan eerst even smelten. Kokosolie smelt al bij 30 graden. Even boven een kommetje heet water houden en je kunt het gebruiken om de groenten mee in te vetten.


Wil je een recept om zelf groentefriet te maken? Klik dan op de foto hierboven.


Even een zijstap naar bakken in plantaardig/vloeibaar frituurvet:


Frituren gebeurt tegenwoordig over het algemeen in plantaardige olie. Vroeger werd dit vooral gedaan in van die harde blokken frituurvet, ossenwit oftewel dierlijk vet. De switch naar plantaardige oliën hebben we gemaakt omdat we steeds gezonder willen gaan eten, plus dat de boeren met het argument kwamen dat de ossewit vele malen meer verzadigde vetten bevat.


Plantaardige oliën zijn zeer gevoelig als ze worden verhit. Plantaardige oliën als zonnebloemolie, koolraapolie, maïsolie bevatten veel meervoudige onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren zijn enorm bewerkt waardoor er een grote hoeveelheid giftige transvetten ontstaan.


Door het verhitten gaat de olie oxideren, dit oxideren is schadelijk voor onze gezondheid. Denk aan hart- en vaatziekte, verhoogt cholesterol, diabetes etc. Hoe hoger de temperatuur hoe sneller de olie oxideert. Plantaardig of vloeibaar frituur mag ook maar maximaal 7 keer gebruikt worden. Ossewit kan veel vaker gebruikt worden omdat dit stabieler is in het behoud van zijn voedingsstoffen.


Beste frituurvet mocht je geen airfryer hebben:


Mocht je het een keertje willen proberen koop dan biologisch natuurzuiver ossewit. Dit is de meest natuurlijke vorm waar ons lichaam goed mee overweg kan. Wat een goed plantaardig alternatief is voor ossewit, is kokosolie. Kokosolie kan tot 180 graden verhit worden en is stabiel door de vele verzadigde vetzuren. Kokosolie is een olie die ons lichaam gebruikt als brandstof en niet opslaat als vet.


Kortom; een aifryer heeft zijn voordelen als het gaat om voedingsstoffen en voedingswaarde toch raad ik je aan hier niet al te veel en te vaak eten in te bakken. Ga liever voor stomen, kort koken of lekker rauw eten zo behoud je veel meer voedingsstoffen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4164905/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25872656/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25619624/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25694709/

https://academic.oup.com/ajcn/article/91/3/535/4597110

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M13-1788?articleid=1846638&


167 keer bekeken0 reacties