Sabine Leijten | De KoelkastCoach

Sabine Leijten is Orthomoleculair Voedingsdeskundige

"De missie van het platform De KoelkastCoach is om zoveel mogelijk mensen te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen!"

  • Grey Google+ Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

Condities

  • De KoelkastCoach

VOEDINGSVLOG#13 Hoe gezond is Rijst?



Sawatdee kha :) Hallo in 't Thais!

Ja ongelooflijk hè? Zelfs dat heb ik opgestoken van de ritjes met de Thaise taxichauffeur Mister Bow.

Mister Bow bracht ons van hot naar her en zo ook naar een typische Thaise overdekte markt. Hier heb ik echt mijn ogen uitgekeken. De (winkel) Action is er niets bij. Wat rommel wordt er verkocht. En tussen die rommel stonden ook gewoon manden met etenswaren, zoals in de video te zien is.

Tussen de nep leren tassen kun je daar ook gewoon een kilootje rijst kopen. Een soort van shop-in-shop. :)

De Thaise bevolking eet 99% van het jaar rijst. Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen dat men op latere leeftijd bestempeld wordt met Diabetes 2. Hieruit maak je al op dat rijst eten niet altijd even gezond is. Voor de 'gewone' witte rijst is de boosdoener.

Toch is de Thaise bevolking niet heel erg dik hoor ik je denken. Klopt! Dat zegt namelijk ook helemaal niets. Als je slank bent is de kans even groot om diabetes 2 te krijgen dan als je wat gezetter bent.

Witte rijst heeft namelijk de nare eigenschap de bloedsuiker enorm snel te laten stijgen. Als de bloedsuiker zo snel en hoog stijgt dan moet het lichaam heel snel actie ondernemen en heel veel insuline gaan aanmaken om de bloedsuiker weer een beetje te neutraliseren. Dit effect is nadeling voor het lichaam. Je wordt hier namelijk DIK van! Help!

Zilvervliesrijst heeft dit effect minder. Dat komt door het vliesje dat nog om de rijstkorrel zit. De koolhydraten worden minder snel als suikers opgenomen in het bloed. Daardoor stijgt de bloedsuiker minder snel en minder hoog. Wat positief is! Je wordt hier dus minder dik van.

Het is raadzaam goed op je koolhydraat-inname te letten als je aan het afvallen bent. Koolhydraten zorgen namelijk voor meer vet-opslag dan dat je lief is. 'Snelle' of simpele koolhydraten dien je echt in de smiezen te houden. Dat zijn de ellendelingen, die je lichaam van slag maken.

Mijn advies: kies bewust en het liefst maar 1x in de week voor zilvervliesrijst als je echt niet zonder kunt.

Meer tips op het gebied van gezonde voeding? Download dan nu het GRATIS E-book. Ga dan naar afvallenisleuk.nl.


#rijst #gezond #gezondevoeding #zilvervliesrijst #dekoelkastcoach #gezondeten #thailand #diabetes #diabetes2

182 keer bekeken